måndag 16 december 2013

Staden som ständigt bjuder på mer!

Hejsan godingar!

Vänta nu, vänta vänta vänta. Har halva December redan gått? Va? December började ju preciiiiiiis. Nyss alltså... Vad är det som händer med dagarna?

Morgonen här i staterna var finemang! Jag gick upp vid niotiden och socialade med resten. 6-åringen lekte med allting han fick igår och resten kollade Good morning America som alltid är på här på morgonen. Mysigt var det! 

Vid elva-tiden tog vi oss allihopa till Mamaroneck Diner som ligger här i närheten för frukost/lunch/brunch. Tog en breakfast quesedilla wrap. Hur gott? Haha!

Jag hade bestämt med tjejerna (Sara och Eva) att vi skulle åka lite senare så att jag skulle kunna säga hejdå till farfar och Jennie ordentligt. Vi satt och slappade hemma och sen behövde jag bege mig helt plötsligt. Sa hejdå till gullisarna som bara var helt fantastiska. Det har varit SÅ roligt att ha de här. Ska utan tvekan hälsa på de innan jag åker hem! "We're so happy to have you as a part of this family! We officially renamed our garden-room to the Angelica-room! The IKEA bed is not in there though.. Maybe we should rearrange so you can feel like you're at home!". Mitt hjärta smälter en massa denna helgen... Dessa fina människor. 

Jag tog bilen och hämtade upp Sara och sen Eva. Själv hade jag åkt typ fem minuter försent hemifrån vilket gjorde att vi missade tåget hehe.. Misströsta inte dock! Vi tog oss till Starbucks en vända och sen tillbaka till tågstationen. Alldeles utmärkt var det då nästa tåg rullade in inte långt efter.

In till city tog vi oss och promenerade direkt till Rockerfeller center för att spana in julgranen. Den är så sjukt maffig! Och oj vad mycket folk det var där haha. Det är verkligen något med gator här. Man kan gå på Fifth avenue, vid Times square och vid Rockerfeller och där är det så packat. Går man dock ett kvarter åt något annat håll kan det vara himla lugnt.






Efter lite spanande vid Rockerfeller så tog vi oss till Times' Square där vi tog tunnelbanan till Christoffer street. En alldeles speciell butik ligger på Christoffer street, nämligen Sockerbiten! En svensk godisbutik med genuint svenskt plockgodis haha! De hade en hiiiiiimla massa andra typiskt svenska grejer också. Jättemysigt! Riktiga Gränna-polkagrisar, redig ost!, juleskum, pärlsocker, vaniljsocker, Marabou (mumma mumma, inget jag köpte med mig dock!). Lite grejer fick jag med mig hem och vi gick sedan därifrån till Evas spanska restaurang.

Olika delar i New York har så hiiimla olika känsla.




Den är nyöppnad och hon har hyllat den så mycket så nu skulle vi äntligen få testa den. 100 Montaditos hette den och konceptet är egentligen väldigt enkelt. De är som små minibaguetter med olika innehåll, man väljer antal och innehåll och sen gör de dem. 100 olika fanns det att välja mellan (därav namnet haha. Tog ett tag innan jag och Sara klickade det!). Såååå gott! Vi börjar med tre var. Jag tog parmaskinka, lax och kyckling+aioli+rostadlök typ. Vi tog sen en omgång till då det blev pulled pork och till sist något nutella liknande, som en efterrätt. Jättegott och så himla mätt blev man! Billigt är de också! De har mackorna som antingen kostar $1, $1,5 eller $2 styck villet är mellan 6,5-13 kr styck. Alla de vi åt förutom desserten kostade $1. Så himla värt!

Efter var vi mätta som tusan. Vi hade pratat lite Sex and the City och kommit fram till att vi vad väldigt nära Carrie Bradshaw's hus så vi tog en promenad dit. Det var lite coolt att se ändå haha!



Vi ville efter ta oss tillbaka till Rockafeller för att se granen i mörker också så det gjorde vi. Sara ville så gärna gå dit istället för att ta tunnelbana då vi ätit så mycket gott så det gjorde vi. Det är jättelätt att gå i NYC. Ska man ta sig någonstans snabbt är tunnelbanan jättebra annars kan man gå mer eller mindre överallt. Vi var på 4e gatan och Rockerfeller är på typ 49e gatan så vi gick 45 kvarter.. Plus två avenyer också. Jättesmidigt! 

Lite dumt var det också. Det var två tjejer som gick framför oss som Sara hörde var från Sverige. Vi gick och lyssnade och hörde att de var från någonstans i norr och gick och velade och tänkte att vi skulle säga hej. Jättedumt kändes det verkligen men ingen av oss ville liksom ta tag i de som främlingar på stan. I typ 20 kvarter gick vi framför och bakom dom om vartannat och samlade mod haha. Så  klena! Vi tänkte att vi skulle tappa bort de om vi inte verkligen tog tag i saken el pronto. Vid ett övergångsställe hittade Sara helt plötsligt modet någonstans haha! Det visade sig att de också var Au pairer i New Jersey från en annan förmedling. Vi pratade med de ett bra tag, trevligt var de. Det visade sig att de skulle ta tåget hem från Penn Station och vi stod utanför Penn Station just där och då så det var verkligen på håret haha. 

Vidare kom vi till Rockefeller där det fortfarande var fullkomligt packat med folk.



Vi kollade en liten projektorshow och träffade helt spontant Emma, Rebecka och Therese som hade varit på IKEA. Med de gick vi tillbaka till Grand Central där vi tog tåget hem. Jag skjutsade hem tjejerna och tog mig sen hem själv.

Lugna puckar var det i huset men träffade 10-åringen i trappan på väg till mitt rum. "Angelica! You're home! I've missed you today!". Ja... Ännu en gång smälter mitt lilla hjärta. Gulle. Allt jag har att säga. 

En bra dag, som alla söndagar. Lycka! En vecka kvar innan det är lov, jag längtar även fast lov för de betyder mer jobb för mig haha! 

Until next time amigos! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar