fredag 1 november 2013

Happy halloween!

Hejsan kära ni!

Dagen idag har varit rätt så full med händelser. Lite liknande varje dag är i Staterna helt enkelt haha :)

Jag gick i morse för första gången upp morgontid för att hjälpa till vid frukost. Detta trodde jag att jag skulle göra 5 dagar i veckan, hon berättade sedan att hon gärna ville det typ två dagar i veckan, detta har sedan blivit noll dagar hahaha. Fram tills nu då! Det innebär egentligen inte så mycket. Jag såg till att de fick i sig frukost som var typ frukt och bröd. De kom ner i sina snygga halloween kostymer då de var halloween parad på skolan. Värdmamman körde de sen till skolan så från och med då var jag ledig till tre då jag skulle hämta de på skolan.

Min första tanke var att jag skulle rivstarta dagen då jag skulle köra till White Plains men också fixa min halloween kostym för kvällen. Rivstart gick väl att diskutera. Jag började med att tvätta då det var dags för det. Deras tvättmaskiner är super-hightech hahahaha. Med halvstöd från fina vänner fick jag i alla fall till rena kläder!

Jag öppnade även de första av de 20 breven jag fick av Moa och Tuva idag! De sa att det första inte var något speciellt, det gjorde i alla fall mig glad. Så typiskt mina tjejer så det var en utmärkt touch av de i vardagen haha!



Sen blev det ivägtuffning i bilen. Jag styrde först mot ett litet "köpcentrum" i närheten med en butik som hette Party City. Den butiken var AMAZING! Allting fanns för festtillfällen. Hur praktiskt som helst! Att det inte finns någonting sådant i Sverige. Allting man kan tänkas behöva inför fest (då menar jag typ ALLT som kan höra en fest till, utom mat) fanns på ett och samma ställe. Där hittade jag i alla fall en kappa, mer om den sen ;) Därifrån åkte jag nöjd och glad, en kappa rikare!

Bilen styrdes sedan mot White Plains där jag skulle cirkulera lite.. Hehehehe. Det är inte lätt när det är svårt. Godkänt var det i alla fall! Varje månad kommer vi ha cluster meetings som det heter. Alla au pairer som bor i ungefär samma område träffas på en fika tillsammans med sin Local Community Counselor (typ som en kontaktperson). Jag hade inte riktigt koll på vart detta höll hus så åkte dit i dagsljus för att få en bild på ungefär vart det var någonstans. Nu borde jag vara preppad för första fikat som är på tisdag :)

Tanken var att jag skulle stanna i White Plains lite och inhandla nödvändigheter som jag fortfarande inte har meeeeen... Ja det blev inte av helt enkelt. Jag tog mig hemåt på en småväg som var huuuur mysig som helst och nöjd för det var jag hahaha.



Från en sak till en annan liksom. Det kommer folk hit och städar upp lite två dagar i veckan. Min värdmamma berättade att de kör lite allmänt i huset. I måndags var de här och då städade de min toalett vilket jag var tacksam för. Jag väntar fortfarande på en möbel som är hos någon dresser, innan den kommer kan jag inte packa upp ordentligt vilket gör att mitt rum fortfarande är rätt så all over the place. (Det är därför det inte kommit upp någon bild på rummet än, haha!) I alla fall! När jag kom hem från mitt White Plains äventyr märker jag att de mycket väl har städat mitt rum vilket bara är otroligt skämmigt. Jag har med gott samvete lämnat sorterade tvätthögar efter mig med tanken om att det ändå bara är jag som kommer städa efter min egna röra, så har det egentligen bara betytt extra arbete för dom :( Illa pinkat, jaa jag vet :/.

Iväg till skolan åkte jag för att hämta barnen. Blir lika förvånad varje gång över hur lång tid det tar när det är så mycket bilar som hämtar samtidigt! Idag åkte jag 25 minuter innan de slutade. Tyckte nästan jag var larvig som åkte så himla tidigt men tänkte att det var väl lika bra. Det tar knappt 10 minuter att åka dit men jag var inte DÄR och verkligen HÄMTADE de förrän 5 minuter efter att de hade slutat. De övriga dryga 20 minuterna var häääärliga kötider på skolparkeringen. Man kan ju hämta sina barn på två olika sätt här. Antingen så parkerar man och hämtar de (det går fortast), eller så ställer man sig i en kö, har en lapp med sitt efternamn i vindrutan och så står det män med megafon och hojtar på barn kors och tvärs och liksom levererar barnen till bilen. Snabbt, smidigt och (väldigt!)bekvämt. Jag har aldrig kört på det senare alternativet, känner inget större behov av att de blir hojtade på med megafon, men att möjligheten finns är väl bra (?).

Att hämta de idag var för övrigt extra kul då alla hade så fina kostymer på sig! Man kör bra mycket hårdare på halloween här än i Sverige. Blev så förvånad när folk verkligen hälsar och säger "Happy Halloween" som att det vore "Gott nytt år" eller "God Jul" eller liknande.

Vi begav oss hem och förberedde inför neighborhood partyt på områdets strand som är några hus bort. Massor med barn och en hel del vuxna tog sig ner. Där bjöd de på mat och bara allmänt minglade. Någon timme senare var det dags för trick or treat i området så jag gick med min sexåring.

En häxhatt hade jag fått av värdfamiljen när jag kom hit och jag var inte jätte i fas med mina tankar om vad jag skulle göra mer med de. Jag tog lite kläder som jag hade med mig, på med kappan och på med hatten och ut på gatorna. Helt godkänt var det absolut, älskade kappan! Hahaha! Den var en effekthöjare. När det började skymma så sa 6-åringen att jag skulle sluta stå i skuggor för att jag såg skum ut. Okejdå...

Att gå och trick or treata var i alla fall jättekul! Han är allergisk mot nötter, mjölk och ägg men fick ändå en hel del godis med sig hem. Folk var så himla snälla också. Nöjda och glada tog vi oss hemåt :)


Träffade Batman.. Haha någon härlig pappa som gick all in (vilket en del vuxna verkligen gjorde!)

Trick or treat!?




Lite middag på det sen var det läggdags för de små. Mina värdföräldrar gick ut på en snabb middag och min värdmamma tyckte jag kunde hyra en skräckfilm på TV:n vilket jag då gjorde.. Haha.. Bädda ner mig med de två hundarna och kollade på Final Destination 2. Final Destination kollar jag ju aldrig utan mina flickor annars, det är verkligen våran film-serie haha! Men ja, med brevet i tankarna så fanns de med mig!

Min värdpappa kom hem och la massor med kraft i att synka flimer och serier från sin dator till apple TV:n så om de hundratals TV-kanalerna som finns inte skulle räcka har jag nu alla säsonger av HIMYM och massor med fler bra filmer (han har för övrigt alldeles utmärkt filmsmak!). De anstränger sig så mycket för att jag ska trivas.. Jag blir så otroligt bortskämd.

En bra dag här i Staterna helt enkelt! Jag hoppas att ni också hade en bra Halloween :) .

Vad händer imorgon då? Jag har sovmorgon igen (hahaha.....). Vid 10 ska jag dock träffa en svensk tjej, Sara på brunch i en liten stad här i närheten, ska bli väldigt mysigt! Efter det ska jag bara hem och ha en mysig fredagskväll med mina värdbarn då mina värdföräldrar åker på middag :) Det blir diner-middag och filmmys.

Until next time amigos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar