måndag 11 november 2013

New York med allt vad det kan innebära

Hejsan där!

Söndagar innebär lediga dagar och det ska man ju ta vara på!

Det började med att Emma kom med en fantastisk idé.

Sagt och gjort, vi tog tåget in till city! Då jag inte gått runt så mycket i city utan mest åkt bil, buss eller tunnelbana så promenerade vi hela dagen, ett utmärkt val :)

Vi gick till Central Park via Times Square där vi tog lite bilder haha



Central park har jag ju aldrig varit i förr och hur mysigt som helst var det! As häftigt att det finns en sådan stor park på Manhattan. Ser verkligen fram emot att spendera mer tid där under alla årets årstider. Vi tog oss upp till 79e gatan i parken (inte ens halvvägs) innan vi tog oss ut och gick längst fifth ave neråt igen.







 
Från Central Park tog vi en promenix till "Fika" som är ett café nära fifth ave. Vi hittade det förra veckan när vi var på IKEA men det var smockat så vi fikade någon annanstans. Idag var det också smockat men vi tog fika att ta med. Sjukt gott, sjukt svenskt! Love it! 

Nöjda tjejer med sina fikapåsar!
Från fika fortsatte vi promenera längst fifth ave.


 I närheten fanns Svenska kyrkan så vi tog oss en titt där och bestämde oss för lite varm choklad, himla bra idé måste jag säga! Svenska kyrkan var ändå väldigt mysigt och alla pratade svenska haha, börjar bli ovant med det nu när man går runt och pratar engelska den mesta av tiden.


Svenska kyrkan sålde minsann Marabou! 


Hahahah! Underbar! 
 Efter laddning vid Svenska kyrkan gick vi till Rockefeller center som var precis intill.



 Vi tog en upptäcksfärd i New York helt enkelt. Emma var en grym guide och jag fick verkligen uppleva så mycket mer av staden än jag gjort förr.

Det sista vi gjorde var att ta en runda i Bryant Park där jättesöta stånd hade ställts upp tillsammans med en isrink och lite annat smått och gott. Det var sån pre-julig känsla så det var så underbart att bara vara där. Ser såååå mycket fram emot att uppleva jul i den här staden, kan bara tänka mig att det är fantastiskt.







Hahahaha! :D 



Efter Bryant Park tog vi oss till Grand central station (som jag fortfarande tycker är så otroligt mäktig) och tog tåget hem. En otroligt väl spenderad dag. Hur kul som helst hade jag och jag föll för denna stad igen, någonting jag verkar göra varje gång haha! Finns så otroligt mycket att uppleva, jag är fortfarande bara på ytan och plaskar haha (: Nästa söndag ska jag tillbaka för då blir det julshow på Radio City Music Hall! :)

Måndag innebär ny vecka, ska nog träffa en person imorgon på dagen också? Får se hur det blir med det :)

Until next time amigos!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar