måndag 18 november 2013

Pangsöndag - Radio city music hall, NY Giants och allting där emellan!

Oj oj oj vilken dag det har varit! Vi kom hem runt nio-tiden och jag var helt säker på att klockan var runt midnatt, men icke.

Jag kom hem ifrån City runt 3 i natt och upp studsade jag igen vid klockan 8 imorse då jag skulle äta brunch på Rye Ridge Deli med Spenser. Det är så himla kul att prata om skillnader med amerikaner haha! Många reagerar såhär när man säger att man är från Sverige: "ooooh Sweden!". Helt ärligt tror jag dock de flesta inte har en aning. Det skiljer sig rätt mycket också haha. Spenser hade koll på Ibrahimovic och att Sverige förlorade på Portugal här om dagen, dock ingen aning om att IKEA var svenskt (vilket är konstigt.............). Roligt hade jag det men sen var det dags för honom och jobba och för mig att ta mig till City för Radio City Music Halls Christmas Spectacular. Jag mötte upp två andra svenska tjejer på tåget, Matilda och Sara.

Jag tyckte att showen var såå mysig. Blev så taggad på allt juligt som drar igång snart. Så kul!






Efter musikalen hjälpte Sara och Matilda mig att ta mig till Penn Station där jag på något fint sätt skulle ta mig till matchen. Min värdpappa hade ju fixat biljetter till NY Giants - Green Bay Packers!

Jag gillar verkligen inte att vara vilse. Jag kan ta mig till nya ställen absolut bara jag har en liten aning om i vilken riktning jag ska, det känns som att jag alldeles för ofta nu för tiden bara kör på. Efter att ha frågat mig fram lite stod jag i alla fall med en biljett i handen till ett tåg som jag hoppades skulle ta mig någonstans. Fullt med supportrar var det överallt. Helt plötsligt börjar alla röra på sig och jag kände att ja, det var bara att hänga med. In i ett tåg hamnar jag som efter ett tag är så otroligt fullpackat att vi praktiskt taget står på varandra. Tack och lov (ännu en gång) så är folk sjukt trevliga och öppna så helt själv var jag ju inte. Det var bara att hänga med strömmen igen när det var dags för tågbyte men till sist kom jag allt fram! Halvt otroligt egentligen haha! Lite försent var det allt men vi hade tydligen VIP-biljetter vilket gjorde att alla köer och liknande blev obefintliga. Smidigt! Jag är inte van med the fast lane alltså men ja... Man tackar och tar emot!

Sen då? Att bara närma sig stadion på håll tyckte jag var svincoolt. Att stå utanför och höra hejandet innanför tyckte jag också var svincoolt.. Oj vad jag inte visste vad som väntade mig. Jag tog mig till vår sektion genom en liten loungeliknande food court och det var som ett slag i ansiktet när jag klev ut genom dörren. SÅÅÅÅ HIIIIIMLAAA COOOOOOOOOOLT! 



Packat med folk! 

Bland det bästa! För något år sedan fick en kompis mig att titta på massa videor på youtube av soldiers homecoming då de kommer tillbaka hem från tjänst och överraskar sina familjer (titta om ni kan, så himla fint!).

 De filmade en mamma och en dotter och berättade att detta var matchens soldat-familj som hade blivit bjudna dit osv och pappan var med i flottan och tjänstgjorde någonstans osv. Sen sa de "förbered er för en tidig julklapp från oss...." och så springer han över planen till låten nedan och jag skrek verkligen rakt ut. Min värdmamma grät och det svar stående ovationer osv osv. Himla fint alltså.. Fantastiskt!!



Matchen vann tillslut NY Giants. Jag minns inte ens vad ställningen blev, det behövdes inte kände jag men oj vad jag tyckte om matchen! Som tur var hade jag 10-åringen bredvid mig och hon förklarade en himla massa medan det hände så nu förstår jag mycket mycket mer även om det är en himla massa kvar för att jag ska förstå sporten. Det var i alla fall så kul! Stämningen var otrolig och allt runtomkring och jaa... Så himla kul helt enkelt!

Självklart slutar det inte där.  Det var inte bara det att jag faktiskt fick se en amerikansk fotbolls match. Inte är det bara så heller att vi kollade på en toppligamatch. Man är in for a ride. Vi träffade några vänner till familjen som vi visste var där. Dottern till ägaren av NY Giants är vän till familjen, hennes man är otroligt rolig och snäll. Haha första gången jag träffa honom....
"This is our au pair Angelica, she's from Sweden!"
"Oh! Cool! I'm from......"
"..."
"New Jersey! *high five*"
Hahahaha.

På något otroligt sätt så fick vi i alla fall gå in på fältet! Jag behövde verkligen nypa mig i armen flertal gånger, det var helt otroligt! De hade några minuter tidigare spelat en pro-match där och sen fick vi gå där och lojja. Jag skickade flertag helchochade snapvideor till människor hahah! Jag ber om ursäkt för det och bjuder på dom, det blir ju fint att vakna till, god morgon god morgon! Hur coolt som helst var det i alla fall! Det måste vara nådigt mäktigt att få spela en match där. Enormt var det!




Att bara stå utanför stadion tyckte jag var en upplevelse i sig. Att se matchen, få gå på planen och sedan hamna bakom kulisserna lite vid spelarbussarna var bara så himla mycket! Det är ju som min värdmamma säger. Jag sa kort och gott att det var så ofattbart och hon sa "det är därför man tar bilder!!". I morgon bitti kommer detta nog kännas alldeles knas, det känns alldeles knas just nu liksom men en helt otrolig upplevelse var det. Det toppade mina förväntningar hundra gånger om och jag är så himla tacksam att min värdfamilj tog med mig! Oförglömligt! 

Nu är det verkligen dags att landa och gå och lägga sig här. Upp och jobba igen imorgon. Efter en extraordinär söndag ska man ta sig tillbaka till vardag :)

Until next time amigos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar