onsdag 8 oktober 2014

SWEDEN - day 8 - Back to America

Efter rätt så spretiga dagar så var söndagen en dag som var planerad för min bror. Vi tog oss vid 11-tiden ut till Mamma för att titta igen innan vi tog oss vidare till Gränby centrum för att springa lite i butikerna där. Vi letade Sverige-presenter till mina nära och kära i USA. Fick med mig lite smått och gott från TGR, Guldfynd, Clas Ohlson och annat. Vi tog oss sen till ÖoB och sen vidare till Centrum där jag fick med mig godis och något från Vero Moda och mer från Guldfynd. Oj vad mycket nya smycken jag har nu! Väldigt stor skillnad från första gången jag begav mig till USA.

Jag hade inte en aning om hur dyra Dalahästar var innan jag fick för mig att flytta till USA. Imponerande haha

Vi gick in på Cervera där jag hittade en Dalahästskål till min värdfamilj (typical Swedish!) och vi tog oss sen till Cervera vid Media Markt där jag hittade ett Lasse Åbergs-Musse-glas till Dave (också lite typical Swedish ju!). 



Efter det vart det otroligt bråttom hem då tiden rann ut och gick så otroligt snabbt (precis som resten av veckan). Hem, packa klart helt, ta en dusch och sen ta sig ut till bilen för avfärd till Arlanda.


På Arlanda hade de faktiskt jättebra Sverige-souvenirer så där hittade jag det som kompletterade allt jag skaffat och fick även iväg 2 vykort till USA. Ett till min framtida värdfamilj i Philadelphia och ett annat till specialare. Bättre sent än aldrig liksom. Det är ju sånt här jag har velat göra hela tiden men inte fått tid för förrän nu i absolut sista stund. Så typiskt...


Check-in, färden till gaten, boarding och avfärd var jättesmidigt och 8,5 h på planet gav mig tiden att komma ifatt med bloggen från att vara 5 dagar efter haha. Hann med 3 filmer (Cockpit, Just go with it och... En till....), massa bloggande och av någon dum anledning bara 30 minuter sovande. Kan inte fatta att jag ska/är tillbaka. Är så himla glad över det samtidigt som det känns så himla konstigt. Så taggad!

Nästan i NY så fick vi det här. Mysigt med svenskheten så nära osvenskheter.

//

Det jag skrivit innan hann jag med på flyget. Vad som hände efter landning var något helt annat haha! Vi landade på JFK airport en halvtimme tidigare, vid 19.30 istället för 20.05. Det gav oss ingenting dock då JFK var så himla upptaget och vi inte fick en gate att stå vid förrän typ 20.00 haha. 

Att komma av var smidigt men sen var det immigration vi skulle förbi och där var ännu en gång ett upptaget JFK pesten. SÅÅÅÅ lång kö och såååå långsamt gick det. Det tog nog ungefär 1,5 timme att komma fram till en person vid immigration. Väl där så väntade mer krångel. Han tittar han på mina papper, tittar på sin dataskärm, tittar på mig och sen mina papper igen... Jag frågar om något var fel och han bara skakar på huvudet. Sen säger han ju de där fina orden... "Kom med mig" och BAM så får jag gå med honom till deras lilla security office. Som värsta brottslingen typ haha! Väl där säger han åt mig att sätta mig och tanken jag har är "Jaaaahaa! Kommer vara fast här förevigt och där ute står Monique och väntar på mig". Det löste sig rätt så fort i alla fall. Problemet var att jag nu när jag förlänger har fått ett nytt "jag är i det här landet lagligt-papper". Det gäller inte än utan börja gälla när mitt första år är över (om 2 veckor) men av någon anledning så sa systemet att papperet jag visade upp inte gällde liksom. Alltid förberedd är man ju i alla fall! Jag hade det nya papperet och ett brev från förmedlingen i ryggsäcken med mig så det löste sig så fint så tillslut. 

Att komma igenom immigration tog så himla lång tid så såhär såg bagagebandet ut när man väl kom dit: 


Hittade där inte min väska. Trodde att det var ett skämt haha! Min väska var inte på bandet så tänkte att "vafan nu då?!". Hade någon snott den? Hade någon bara tagit fel väska och tagit min istället? Hade den inte kommit med flyget från Stockholm? Jag gick varv efter varv och spanade in varenda väska i denna 3-raders-karusell men nepp. Den var inte där... Mycket irriterad och lite smått panikad så kollade jag runt mig efter någon att gå och fråga hur jag skulle göra. Innan jag gick tog jag en sista look runt bandet och BAM. Där var den. Mitt emellan 2 bagageband hade någon ställt lilla pärlan. Säkerligen någon som trott det var deras väska men märkt att så inte var fallet. Riktigt dumt ställe att ställa den på i alla fall! 

Äntligen så kom jag ut i ankomsthallen till ett hav med människor och mitt ibland de fanns Monique. Vi tog oss ut till bilen och hon körde mig hem. Lite väl många gånger var jag rädd helt ärligt men hur snällt är det inte av henne att köra mig hem?! Så skönt.. I was back!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar