torsdag 23 oktober 2014

Det här med att börja om från början...

Min första dag i Wynnewood (där jag nu bor) vart en bra sådan. En himla lugn en dock, undrar om det är såhär det kommer att fortsätta?

Tog mig upp till 7 imorse och hjälpte till med att fixa frukost. Vi tog sedan barnen till skolan och jag fick sedan för första gången köra hem. Bilen jag kommer köra här är en mini-van haha. Här kallas de minsann mom-mobile:

Bilden är från Google
Annorlunda från min bil i Rye men förvånansvärt lättkört. Jag minns när jag var liten och höll på och var jobbig mot pappa för att han alltid skulle äga så himla stora, osmidiga bilar. Här är jag minsann 10 år senare och kör en själv haha. Så det kan bli!

Jag och gamla au pairen Angi tog oss hem för att själv äta frukost. Vi bestämde oss sen för att ta lite egentid innan vi gav oss iväg ut på äventyr. Egentid för mig innebar en efterlängtad dusch och att packa upp. Helt plötsligt är jag lite mer bekväm med mitt rum, nu när det är mer mitt eget. När jag kan titta vid fönstret och se fina Petra och på anslagstavlan och se Moa och Tuva. När minnen och bilder från mitt första år spetsar alltihop, då blir det lite roligare!

Jag och Angi gav oss iväg och hon visade mig runt och berättade hur alla vägar fungerade. Det gick rätt så bra då hon var en sån otroligt bra lärare men efter ett tag blev det himla mycket och rätt så grötigt. Vi åkte fram och tillbaka, fram och tillbaka. Från skolan till olika matbutiker till biblioteket till andra butiker till macken till... Ja jag vet inte. Att köra bilen var ändå förvånansvärt lätt och det gick rätt så bra att komma överallt. Som sista stopp innan vi tog oss hem igen var en Honda shop för att köpa en ny nyckel då Angi råkade tappa bort en av bilnycklarna förra veckan. Tur var det att nästa stopp var hemma för jag hade by then en så otroligt tjock och jobbig huvudvärk. Vi tog oss hem, hade lunch (min värdmamma hade innan sin resa gjort en köttgryta och OJ vad god den var! Hon är en superbra kock har jag hört och nu också vittnat) och jag tog en liten nap då jag kände att det var precis det jag behövde.

Vi hämtade upp barnen vid 3.30 och tog oss sen hem. Där börjar de med läxläsning på DIREKTEN (är inte det helt otroligt!?!) och jag frågade Angi vad hon brukade göra då. Hon sa att hon brukade ta sin dator och göra sitt eller prata med min värdmamma (som inte är hemma förrän på lördag) eller bara ta det lugnt. Hårt arbete.......... Min värdpappa kom sen och hämtade killen som skulle åka till doktorn och få lite sprutor. De kom sen hem med mat, vi åt och efter middag är jag off. Angi sa god natt direkt och gick till sitt rum så jag gjorde detsamma så nu är jag nere i källaren. Vilken o-jobbig dag?

Den här familjen har haft 10 au pairer! 10! Vissa har lämnat lite grejer efter sig som typ hårspray, ljusstakar och grejer och jag satt mig efter middagen och rensade ut allting (det är inte SUPER mycket, men en del) som jag inte kommer vilja ha. Nu ska ju det här vara mitt i ett år. Då vill jag ju inte ha en massa knasigt grejs som inte hör hemma här. En del bra saker var det ju dock också som jag kommer ha användning för men som jag förmodligen själv inte skulle lagt pengar på. Det gillas!

De här barnen är som natt och dag från mina förra. Det har regnat hela dagen idag och när de såg det imorse så grabbade de direkt regnjackor (vilka initiativtagare), de lyssnar, de gör läxor helt utan problem och helt på eget initiativ, de är liksom roliga och skämtar vilket var något mina andra barn inte riktigt gjorde. Det ska nog bli bra men jag kan inte vänta tills jag träffar min värdmamma som jag pratat så mycket med och som jag tror jag kommer komma så himla bra överens med!

Att träffa andra au pairer här verkar också vara bra mycket svårare än i NY. Min gamla handledare hade möten för oss varannan vecka + ett multi cluster meeting en gång i månaden. Här har de någonting en gång i månaden verkar det som. De har en Facebook grupp där handledaren här sa att hon skulle berätta för de andra att jag anlänt (hon har gjort det med alla nya tjejer som har kommit) men... Hon måste ha glömt för nu sa hon välkommen till en tjej som kommer imorgon, men ingenting om mig än haha... Angi sa att hon var rätt så dålig så det var ju en mega bummer... Men men... Det blir nog bra tillslut.

Har inga bilder alls än. Har liksom inte varit något att ta kort på. Får bättra mig dock!

Det var allt från den här sidan Atlanten. Bye!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar