torsdag 16 oktober 2014

Det här med Ebola...

Jag vet inte hur folk snackar i Sverige om allt det här med Ebola. Jag vet ju att jag själv kunde känna att "Nej men det är inte här, så det är lugnt". Nu befinner jag mig själv i ett land där Ebola faktiskt är mer av ett faktum fastän (än så länge) väldigt långt borta.

Ebola pratas om dagligen på nyheterna nu för tiden. I Dallas, Texas dog en patient efter att ha besökt Sudan och där fått sjukdomen. Det visade sig senare att en av personerna som tagit hand om honom blivit smittade. Det visade sig dessutom att ännu en till skötare blivit smittad. Den andra sjuksköterskan har senare också åkt till Ohio (som är i heeeeelt andra delen av landet) för att planera sitt bröllop, då ovetandes om sin smitta såklart. Nu är de alltså upptagna med att spåra alla människor som dessa två varit i kontakt med, alla passagerare på flyget som denna sjuksköterska tog och allt däremellan. Ingen enkel task om man säger så...

Jag vet himla lite om Ebola. Kanske lite om symptom, lite om hur man blir smittad, lite om hur otroligt hemskt och galet det är i (främst) Västafrika just nu. Här är folk rätt så uppskrämda. Det pratas och informeras och varnas. Folk tycker dock att det gjorts för lite från början. Flygplatser började i veckan med att scouta för att kolla om passagerare från andra länder visar symptom på sjukdomen, alldeles försent enligt många. NY Giants (vårt amerikanska fotbollslag) åker till Dallas, Texas på söndag för att möta the Cowboys. De har fått en genomgång i Ebola också, bara av ren säkerhet då det är i Dallas som patienten dog...

Min framtida värdmamma i Philadelphia åker till Kapstaden i Sydafrika på söndag på en jobbresa. Hon berättade att hon var lite nervös men höll sig positiv då Sydafrika inte är där det är som värst just nu. Det är inte lätt när det är svårt alltså... Jag läste någonstans att FN hade gett det 45 dagar att bli ordning på, annars kunde det gå helt snett. Vem vet hur det här ska gå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar