lördag 25 oktober 2014

Min allra första sabbat-middag

Halli hallå!

Fredag, fredag, fredag! Från och med nu även en dag jag kan se fram emot då det betyder dag innan ledighet precis som för många andra! Jag och Angi fixade frukost åt barnen som vanligt innan vi tog de till skolan. Efter tog vi oss hem för frukost och fix.

Angi ska börja plugga sina två sista år som lågstadielärare så hon skulle välja kurser och då tog jag mig för allra första gången ut på egen hand i bilen. Jag tog mig till mataffären och gav mig tusan på att jag skulle ta den "krångliga" vägen dit. INGA PROBLEM SERNI! Det gick smidigt som smör och glad var jag för det. Tog mig tillbaka hem till en tokglad Angi som fått alla kurser som hon ville ha (det var tydligen en pytteliten chans för det). Bra start på dagen!

Dagen innan på King of Prussia mall så köpte Angi tröjor till hennes pappa. En var jättemycket för stor märkte vi så vi tog oss tillbaka till mallet för att byta en av tröjorna. Smidigt gick det. Vi tog oss sen till Nordstrom rack där vi kollade runt en massa. Shoooopping! Haha.. Fick faktiskt inte med mig något dock. Inget från båda dagarna. Angi hade lyckats spara en MASSA pengar under hennes år. Saker här är billigare än i New York men ändå... Sjukt impad när hon lyckats spara 3/4 av lönen nästan varje vecka. Så duktig är ju inte jag ens i närheten av... Hehe... Ska försöka dock! Verkligen, verkligen försöka!

Vi kom tillbaka från King of Prussia och åkte förbi ett gym som de flesta au pairer är på. Oj! Oj! Liksom Oj! Typ största gymmet jag någonsin sett. De hade till och med 2 killar som hjälpte dig med parkering då det hade två stora parkeringar och det kunde vara svårt att hitta plats. Det är nybyggt för typ ett år sen och verkar helt svinbra. Som au pair får man 75% rabatt också. Man måste dock betala för ett år och jag är bara här i 9 månader men det är ju så lätt värt det! Ska verkligen sätta igång igen. Det är dags. Och med så många gymkompisar kommer det att bli så mycket enklare!



Vi hämtade upp kidsen, Angi försvann ett litet tag och barnen tog det lugnt, fixade lite snack och märkte att det faktiskt kommer ta ett tag längre innan jag kommer in i alltihop men ja... Det ska nog gå bra. Min fredag blev i alla fall ett stort steg framåt när det kommer till att komma mina värdbarn närmre. De är så roliga och har en massa berättelser. Jämnt.

Min värdpappa kom hem senare på kvällen, jag skjutsade Angi till tåget då hon skulle till Philadelphia och festa lite och sen.. Ja vad hände sen? Vi tog oss till vänner till familjen för min allra första sabbat-middag. Familjen vi åkte till var sååååå snäll! Det blev en så otroligt bra kväll! Det var som en lite finare middag men de hade också lite böner(?) typ. Bönerna gick väl sådär dock då det var barnen som gjorde det och bara ville få det gjort så fort som möjligt. De gjorde det i alla fall innan vi åt av ett speciellt bröd och drack ett litet glas med druvjuice som jag antar skulle vara symboliskt för rödvin.


Familjen jag är i är inte någonstans strikt judiska. De äter fläsk (inte min värdpappa men resten), de blandar kött med mejeriprodukter osv. De gör lite hur som men det uppskattar jag ändå lite. Får ändå en glimt av vad religionen innebär. Barnen går till exempel till en judisk skola där de har en del judiska böner och annat på schemat. Kommer nog lära mig en massa nytt det här året!

En sjukt rolig kväll hade vi hos vännerna. De var sååååå välkomnande och vi hade så sjuuuuuukt opassande samtalsämnen vid matbordet men det får mig att ändå känna mig bekväm för då är de ju ändå så himla mänskliga. Jag gillade det starkt. Vid halv 10 kom vi hem, en dusch på det sen somnade jag fint i mitt rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar