fredag 7 november 2014

Produktivitetshäng och annat smått och gott

Hallihallå!

Jag har missat några dagar av bloggande nu. Vad har man haft för sig?

Tisdagskväll var jag off redan typ halv 6 då min värdfamilj for och röstade då det var valdag här i staterna. Jag tog det superlugnt och tog mig sen ut på kvällen för att träffa lite tjejer på Yapple vilket är ett Froyoställe. Mumma! Lite väl dramatiskt blev det då tjejen som bjöd dit mig repade en annan bil när hon parkerade. Vi au pairer alltså.. Ingen av oss kan köra verkar det som haha...

Min onsdag var superproduktiv då jag tog mig till King of Prussia mall för att inhandla lite kläder. Fick med mig lite därifrån och kunde nöjd och glad ta mig vidare till IKEA i... Crecho... Någon konstig by här i närheten. IKEA gjorde mig ännu gladare. Jag åkte dit för att handla en liten skitgrej, när jag väl kom dit så hade de inte ens den lilla skitgrejen haha.. Så typsikt! Hjärtat blev ändå väldigt lyckligt när man såg att de hade en massa underbara svenskheter.




Julmust



Så himla bra grejer. Har IKEA någonsin gjort mig besviken? Nepp, nepp, nepp!



Förvånansvärt nog så åkte jag ifrån IKEA tomhänt. Tänkte att det skulle bli alldeles för lockande om jag köpte någonting där och då så jag väntar till närmare jul då jag kan köpa Paradis och bjuda familjen på.

Igår kväll efter jobb då tog jag mig till den israeliska tjejen Hodaya för filmkväll med henne och Patricia. Varm choklad och mys, så himla bra grejer! Tog mig hem och sov så gott så igår kväll.



Idag har min värdmamma jobbat hemifrån. Har umgåtts med henne lite, lite då hon varit himla upptagen. Hennes föräldrar är nu här på besök så hon var hemma och lagade mat hela dagen.

Jag behöver ju nu ta ett Pennsylvianskt körkort då jag är en andra-års-au pair så jag tog mig till Patricia mitt på dagen för att hämta upp körkortsboken som hon hade. Hon tog precis sitt körkort då det var ett krav från hennes försäkringsbolag så det är ju bra grejer att jag kan få hjälp och stöd från henne när det kommer till det :) Är inte speciellt orolig men när jag fick reda på att jag måste kunna fickparkera min mini-van så blev jag väl lite mindre taggad.. Man har ju uppkörning i sin egna bil här i USA så det är ju bara nicka och le!

Köpte även nya skor idag. Typ min favorit typ av sko då de är så lätta att få på och av men också är bekväma. År efter år haha... Tänkte att jag måste lägga de andra skorna på hyllan. Det är inte speciellt kallt än men det kommer nog att bli snart nog.

Farföräldrarna är här och de är gulliga. Det är så annorlunda här dock. I NY blev man så TOKVÄLKOMNAD för man var ju första au pairen. Här så märker man att både familj, vänner och allt däremellan är så van med nya au pairer hela tiden. Inte riktigt samma sak när man är au pair nummer 9/10 som när man är nummer 1. Har både för- och nackdelar, precis som allting annat.

Det är rätt så lustigt (eller jag vet inte egentligen?) men tjejen hade matteläxa som förvirrade henne så jag hjälpte henne lite och vi klurade ut lite grejer. Min värdpappa vart inget stort fan dock och sa åt mig att inte göra det. Han sa att hon skulle göra det själv och att hon kunde fråga frågor men att jag inte borde sitta med henne hela tiden. Jaha? Vad gör jag här i så fall? Jag handlar matvaror, tvättar, kör runt kidsen och umgås med de lite, preppar typ grönsaker till middagarna men det är typ it... Känns så konstigt då man varit 110% involverad i allt möjligt i NY..... Kan helt ärligt inte riktigt bestämma vilket jag föredrar....

Jag måste fortfarande komma in i det här. Ibland gör kidsen läxorna i köket så jag kan sitta med de men ibland gör de de uppe på sina rum. Igår var en sån dag då båda gick upp på rummet och kvar var jag i köket. Mina värdföräldrar kom hem och jag tänkte att "de vill nog prata själva ett tag" så jag gick ut ur rummet. Sen tänkte jag "men oj.. Tänk om min värdmamma vill ha hjälp med matlagningen?" så jag gick tillbaka in i köket. Sen tänkte jag att "nepp, de verkar ha allt under kontroll" och jag gick ut igen. Sen tänkte jag "men tänkt om de tycker att jag bara latar mig och inte hjälper till tillräckligt om jag sitter här?" och jag gick tillbaka. För mig så var ju de här tankarna helt logiska men för mina värdföräldrar måste det varit så jäkla awkward med mig springandes fram och tilllbaka utan mål eller mening. Det tar ett tag att komma in i saker ibland. I NY hade jag ju alltid kidsen där, om inte de 2 äldre så i alla fall min 7-åring. Här så behöver ju inte barnen mig där på samma sätt. De klarar ju sig själva alldeles utmärkt.

Oj vad mycket det blev nu. Avrundar där. Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar