tisdag 11 november 2014

Mitt officiellt första besök i Philly

Min söndag började väldigt segt vilket ändå var rätt så uppskattat. Efter ännu en seg start var det dags att börja på min riktiga tanke för dagen. Jag tog en promenad till tågstationen och satt mig på tåget in till Philadelphia.



Jag gick av vid Jefferson station och träffade där Marlene. Marlene är Kerstin's vän, tjejen som bjöd in oss till Adam i fredags. Hon är en au pair mitt inne i Philadelphia och visade mig runt en massa dagen till ära.

Vi började med att promenera till the Liberty Bell.



Jag är inte high på Amerikansk historia (kanske borde plugga det till våren?) men det var intressant att vara där. Gratis är ju också gott. Lilla utställningen de hade runt omkring the bell var ju bra gjord men genom hela dagen så rörde vi oss så himla fort. Vi kom till ett ställe och började direkt fundera på vart vi skulle efter det. Detta gjorde mig rätt så stressad så jag tog mig aldrig tiden att faktiskt läsa och observera men.. Jag får ta mig tillbaka hit i framtiden.

Independence hall 
Vi gick till andra sidan gatan där vi hittade Independence hall. Där har vi också en massa, massa historia och vi tog tillfället att ta en guidad tur (även den gratis).




En hel del i Amerikansk historia hände här i Philadelphia och det var kul att få en snabb inblick i det hela. Får helt enkelt ta mig tillbaka sen! 

Vi tog oss upp i ett rum där man hade en liten utsikt över the Liberty bell. Rätt så bra grejer alltså. 


Vi fortsatte promenera och hamnade på ett hak som hade Philly cheesesteaks. Det är liksom en thing around here. Det är som en macka med cheesesteak helt enkelt. Det finns 2 väldigt kända ställen som kirrar cheesesteak men vi var alldeles för långt bort och gick till ett annat ställe. Det var gott men ingenting mindblowing I would say.

Promenaden gick vidare till Penn's landings. Det var som en hamn precis vid Delaware river (en river som skiljer Pennsylvania från New Jersey) och vi kom dit vid ett utmärkt tillfälle. Det var solnedgång och så lugnt och fint. Vi satt oss här ett bra tag och bara pratade. Så himla mysigt ställe!




Vi promenerade sedan tillbaka in mot Centrala city igen och gick förbi flera väldigt fina platser. Det finns mycket mer att se, stort som smått men jag kände att jag behövde ta mig hem för att säga hej till min värdfamilj. Antingen hade de eller jag varit ute på äventyr så vi hade inte sett mycket av varandra denna helgen.

Independence hall again
Mina föder värkte såååå otroligt mycket när jag kom hem men det var all good. Jag la mig fint i min säng och kunde sova så himla gott efter en alldeles utmärkt dag i Philly!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar