tisdag 25 februari 2014

Städernas stad, New York City

Här kommer det!

Min söndag började lite knasigt men slutade kungligt.

Jag skulle träffa tyska Josi i city men hon skulle först på en handdocksteater i Central Park med sin värdfamilj. Det blev lite tveksamheter där ett tag och jag började då planera att jag skulle träffa Spenser men det löste sig tillslut och till City kom jag i slutändan. Hade sådana City-cravings så himla glad blev jag!

Jag skulle träffa Josi vid klockan tre men kände mig oproduktiv hemma så jag tog tåget så att jag var i City vid ett-tiden istället. Jag bestämde mig för att promenera Park Avenue cirka 20 kvarter rakt neråt för att komma till Flatiron building då jag bara ville ha sett den. Med Starbucks i handen och musik i öronen tog jag mig gata efter gata neråt. Det galet mysiga vädret var verkligen inte att klaga på så det var en sjukt bra promenad. På vägen hittade jag även Fika (ett kafé med svenska bakverk: http://www.fikanyc.com/) och även Scandinavia house (http://www.scandinaviahouse.org/) som hade massa typical Swedish stuff haha. Det vart så konstigt när jag kom fram för jag förväntade mig inte att vara framme än och sen så BAM så var  det där. Helt plötsligt..! Ännu ett check på listan :)


Jag tänkte planera därifrån till Central Park men det blev det ändrade planer på det när Josi hörde av sig i förväg. Hoppade på tunnelbanan och tack vare lite missförstånd fick jag ändå en lång, mysig promenad längst Central Park haha!

Vi träffades och hittade ett mysigt ställe vid Central Park att äta på. Vädret var drömmigt så vi satt utomhus och bara mådde :) därifrån tog vi tunnelbanan och när vi satt där i vagnen så sa Josi "jag har aldrig varit vid Washington square park" och det hade ju inte jag heller. Vi bestämde oss där och då för att hoppa av tunnelbanan där för att bara kolla runt i brist på andra planer.

Washington Square Park var typ den bästa idéen! Jag älskar New York för alla dess människor som är så olika från varandra (massa cred till HONY ännu en gång som visar det på ett så himla bra sätt: http://www.humansofnewyork.com/). Vi möttes av en Cellospelare det första vi gjorde som hade en intressant historia om sin ex-pojkvän.... Haha! Vi gick sedan in i mitten av parken och där märkte vi verkligen charmen i det hela. Love it, love it, love it. Det var band/musiker som spelade. Folk som "samlade" hemligheter och livshistorier, folk som bara fanns till sådär på en söndag. Jag älskar det!

Folk gör liksom sin egna grej

Det var några killar där som gjorde knasiga tricks utan tröjor osv (sååå varmt var det verkligen inte!) sen såg Josi denna skylt. Självklart! Haha




Såg vi en kyckling? Jajamen det gjorde vi minsann! Inte bara en kyckling utan en kyckling som gör ballongdjur för att... Varför inte? 

Utsikt över Freedom tower.

En flygel har de minsann också fått dit! 

Början av 5th avenue!

Med vädret och sällskapet och hela alltihop kom man in i ett himla "Jag-älskar-New-York-rus". Det var bara så bra grejer. Från Washington Square park tog vi sen tunnelbanan och tåget hem. Kom hem vid åttatiden och myste lite kort med familjen innan det var godnatter. Avslutade dagen med ett långt facetime-samtal och sen var det sööömn. Så bra dag. Det gillar vi ju! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar