fredag 21 februari 2014

4 months and counting; När det finns mycket att vara lycklig över

Hejsan där!

Som rubriken väldigt odiskret avslöjar har jag idag varit i USA i 4 månader. Helt galet känns det. Det låter ju huuuuur klyschigt som helst men tiden flyger förbi. Om man tänker på allt man gjort och lärt sig och upplevt så är det ju bara galet. Har aldrig lärt mig så mycket (stort som smått), upplevt så mycket annorlunda saker och bara gjort så mycket som varit annorlunda under en sån här kort tid förr. Det är ju i och för sig inte speciellt  förvånande..!

När vi var på restaurangen i tisdags så pratade de om att de så gärna ville skaffa ännu en hund. Tjejen sa att hon kunde tänka sig en hund eller en lillasyster haha. Min värdmamma sa då "men du har ju en syster, Angelica är ju här" (värmer så i lilla au pair-hjärtat ännu en gång). Hon svarade hur som helst "hon är ju bara här i två år" (jag vet inte riktigt hur de har diskuterat innan jag kom hit för som familj har vi inte pratat förlängning haha!). Min värdmamma sa då "hon kommer fortfarande vara din syster, bara på avstånd". Lite så det känns ibland. Åh vad jag gillar de. Sen vandrades det iväg till collegeprat osv. Det är svårt att inte tänka på framtiden när den jämnt och ständigt kommer på tal och när tiden klyschigt men sant går så himla fort haha!

Idag då? VAAAARDAG haha! Tog upp och matade kidsen och sen tog de iväg sig till skolan. Latade lite framför OS innan jag kopplade hundarna och tog mig ut på promenad. Förenat med livsfara visade det sig vara haha! Det var ett tunt islager som var everywhere och gjorde det lite knepigt. Gata upp och gata ner gick vi i alla fall innan det var dags att ta sig tillbaka då de skulle bli nyfriserade.

Detta mina vänner, det är Amerika i ett nötskal! Att då vara svensk och alldeles skadad med att alltid stanna vid stoppskyltar, ja det gör det jobbigt haha! Det är överallt i kvarter och ja.. Överallt. 

Våra "grannar" har bambu! Tufft ju! 
Min värdmamma sa åt mig att bara ta det lugnt dagen till ära och ja.. Det säger jag ju inte emot sådär. Kollade en del OS och planerade ännu mer saker att göra i New York City. Ska dit på söndag så då får jag ju kanske lite gjort ändå :) 

Tröttnade efter ett tag på det och tänkte att "vad kan jag göra nu?" så jag tog bilen och körde. Hamnade vid Rye Playland tillslut och bestämde mig för att kolla in stranden som ligger där. 

Tror (antar) att det är Long Island man ser där borta :) 
Mysigt var det och det var ju superkanonväder dagen till ära också så det gjorde det hela bättre! Tog en liten promenad innan det var dags att ta sig vidare.

Hämtade upp kidsen och vi tog oss hemåt. Tvättade lite tvätt och tog mig sen (som vanligt ;) ?) ut med sjuåringen och lekte. Vi tog med han air brush också så han höll på och målade i snön. Lite snabbt blev det innan det var dags att ta sig in och börja jobba på middagen. 


Han var så stolt över sin stjärna. Ser ni den? haha
Min värdmamma kom hem med huvudvärk så nu var det min tur att få i henne massa vatten och skicka henne på vila. Tjänster och gentjänster typ.. Är henne evigt skyldig i det fallet dock haha. 

När det inte är läxor är det inte så mycket mer måsten än just mat. Efter middag var det alltså superslappt. Kollade Star Wars med 7-åringen innan tjejen skulle iväg på hockeyträning. En lugn kväll med andra ord som uppskattades av både mig och min värdmamma. 

Sjuåringen har varit så himla söt. Så myssugen och bara gullig. De gör dessutom mycket kring OS just nu i skolan och han kommer alltid hem och berättar hur han så gärna ville vara Sverige men att ååååh nej han blev Norge istället osv. Han har även i skolan lärt sig att säga hej på svenska. "Hej hej!". Så gullig haha! "Hey in America is H, E, Y but in Sweden it's H, E, J. Hej hej!".

Så smidigt har denna dagen gått. Det gillas ju en massa. Imorgon är det dessutom fredag. Blir ju nästan lyrisk av att skriva det här. Godbitarna klumpar ihop sig! (: 7.00 på morgonen är det även Sverige-Finland! Jag är sjukt taggad och har sagt att det blir en hockey-frukost imorgon bitti. De är också sjukt taggade. De är så söta. Är det Amerika mot något är det "GO AMERICA!" Är det Sverige mot något är det "GO SWEDEN!". Är det Sverige mot Amerika är det "Can it please be a tie?!"... Ja den sista är i alla fall om 7-åringen får bestämma. De har också börjat snappa upp det här med "Norgefejden" och norgeskämt under OS. Min värdpappa sa häromdagen: "Jaha Norge har flest medaljer? På grund av skidåkning? Ja det är väl för att de inte kan så mycket annat.". Man ska ju lära de rätt liksom... Haha. (Förlåt Norge!).

På tal om ingenting då.Vägarna var någonting jag reagerade på när jag kom hit till USA. De tokanvänder ju sina bilar så trodde vägarna skulle vara minst (åtminstone) lika bra som hemma. Det är i alla fall inte alls fallet! Och eftersom att vintern varit som den varit, pendlandes fram och tillbaka mellan smältväder och frysgrader så är vägarna skitilla här nu. Skräcken är att jag ska behöva ringa min värdmamma och säga att jag smällt en av däcken på bilen... Det är skräcken haha :( Jag tänkte att jag kanske bara var jobbig och krävande men nu får man lite bekräftelse här från rediga amerikaner haha. Sättet de fixar är inte det bästa heller men jag hoppas verkligen att det här fixas snaaaart. Jag vill inte vara en av de som blir strandade för att däcken smäller. Nog om det. Tack för mig... Hahah.


Parth la upp den här bilden häromdagen... Det känns typ så illa ibland... ILLA ILLA ILLA!

Nu är det dags för en annan att gå och lägga sig. Väldigt lockande tanke! 

Freeeedag imorgon. Jag har ledig förmiddag och ledig kväll. Får se vad man tar sig till :)

Until next time amigos. Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar