onsdag 11 mars 2015

Saturday: CHICAGO - part 1

Klockan stod ju som sagt på 3.30. Lagom kämpigt var det alltså haha! Önskar jag kunde säga att det var jättelätt att stigs upp. Att jag vaknade med en bra känsla redo att bara köra med nej.. Var väldigt tröttigt och motigt att gå upp så tidigt. 

Jag tog bilen och hämtade upp Kerstin runt 4.05 och vi körde tillbaka till mitt hus. Från mitt hus började vi sen promenera in mot centrala Philadelphia där vi efter en halvtimme kom fram till en spårvagnsstation. Detta var vårt sätt att komma in i city då tågen inte går såhär tidigt på morgonen. 

Äventyr!!

Vi missade faktiskt nästan spårvagnen men Kerstin vinkade till chauffören och han stannade för oss mitt på gatan tack och lov! Sån tur! 




Vi kom smidigt fram till Chicago efter det. Hoppade på tåget in mot city och gick av halvvägs där vi träffade Rob, han som ägde lägenheten vi stannade i. Vi fick en nyckel, lite förslag på vad vi inte fick missa i Chicago and then we were on our way! 

Massa smältande snö gjorde promenerande väldigt intressant haha

Vi hade ju våran stjärnmarkerade karta att utgå ifrån så vi tog oss tillbaka till tågstationen, hoppade på tåget och hamnade i downtown Chicago. Därifrån tog vi oss mot kusten (? Är det så det kallas?) och en park som kallas The Millenium park. Vädret var FANTASTISKT! På riktigt. Första vårkänslorna för i år. Solen värmde på ryggen när vi promenerade och det var konstant kisande så snön reflekterade så mycket underbar sol när vi promenerade! 


Första intrycket av Chicago var fantastiskt. Kerstin har de flesta bilderna (som vanlig) men vilken fantastisk stad! Den är livlig och med massa olika influenser precis om NY men den är liksom lugnare och inte lika bufflig. Älskade det! Så mycket!!!!



Jag vet inte ens om jag egentligen kan förklara allt vi gjorde denna dag. I Millenium park finner man också "Then Bean". 

Jag har sett The Bean i filmer men den var mycket coolare än vad jag kunnat föreställa mig. Formen får reflektionen att ser jättecool ut. Jättecool verkligen!


Insidan/undersidan var ännu coolare

Vi tog oss sen vidare därifrån till en gågata som kallades "The Magnificent mile". Där gick vi förbi massa coola byggnader som t ex Chicagos gamla vattentorn som var typ enda byggnaden som överlevde branden de hade på 1800-talet. 




Vi tog oss därifrån till Willis tower som är Nordamerikas högsta torn. Meningen var att vi skulle åka upp men väntetiden var 2 timmar och vi ville gärna se det i dagsljus och 2 timmar senare var alldeles för nära till solnedgång så vi bestämde oss för att vänta till söndag. 

Vi hyrde cyklar och cyklade runt en massa. Vi tog oss tillbaka mot kusten för att besöka Navy Pier. Kom lite vilse på det och fick se mer än vad vi kanske satsat på men... Varför inte? Haha. 



På kvällen tog vi buss tilllbaka till närheten av Willis tower dör vi tog oss till en restaurang. Målet var att äta Chicago's kända Deep Dish pizza. Någonting väldigt typiskt Chicago! 


Därefter var det två trötta och slitna tjejer som sakta tog sig tillbaka till lägenheten. Det var himla uppskattat att kunna byta om och krypa ner i sofforna. Vi försökte titta skräckfilm men det gick sådär haha. Somnade rätt så fort..! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar