tisdag 19 maj 2015

Road trip number 73...

.. Fast nej. Men det har blivit en hel del nu alltså haha!

På ett ungefär hur vi åkte! 
Sååå.. Tjejerna kom och hämtade mig och vi tog oss iväg på äventyr! En liten P.S. as we are going through this blog post. Alla bilderna som blir upplagda här är på iPhones. Patricia har massa amazing bilder på sin kamera och så fort jag får tag i de så blir det bildbomb!




Jag somnade rätt så fort för att preppa inför körning och jag började sen köra tredje skift efter Kerstin och Patricia i Vermont någonstans! :) 

Vårt första mål var Mt Washington i New Hampshire! Högsta punkten Nordöstra USA! Det var en sjukt intressant resa! 

Till att börja med.. Vi kom dit runt 8-tiden och de öppnade inte bergvägarna förrän vid 9 så vi  underhöll oss med att åka runt i den lilla söta staden i närheten av berget under tiden. Och.. Fortsättningsvis.. Jag har ju berättat hur o-rikt man lever som au pair. Inträde till berget var $28 (ca 240SEK) för fordon + förare och sedan $8 (ca 70SEK) per extra passagerare. Vad gör då au pairer med för lite pengar? De gömmer sig... Hehe......................................

Jag skämtar då inte! Vi gömde Patricia och Marlene i bagageluckan under filt och skydd och jag la mig på golvet i baksätet under filt och väskor och bråte och.. Kerstin lekte skum förare som av någon anledning skulle betala $28 för att åka upp på det här berget själv. Det gick strålande bra!


För att försvara våran handling så skulle vi faktiskt bara stanna på berget i typ en timme.. Drastiska tider kräver drastiska åtgärder helt enkelt......! 

Vi arbetade oss uppåt..
Stannade på vägen och tog lite kort
Utsikten var rätt så nice!!
Efter ett tag så kom vi upp i molnen och sikten blev mer begränsad..

... Och efter ett tag ÄNNU mer begränsad
Efter lite nervös och intressant körning kom vi tillslut upp till toppen. Där kunde vi inte se någonting haha! Det var helt sjukt egentligen. Dimmigt som tusan och SÅ vidrigt kallt. De hade fortfarande snö där uppe och det var så SJUKT vindigt. När det blåste så rörde bilen på sig en hel del.. Väldigt intressant haha!


I dimman så hittade vi en toppstuga med lite souvenirer där tjejerna köpte vykort och vi bestämde oss sen för att ta oss vidare. 

Kerstins fantastiska Toyota Prius har verkligen tagit oss runt hela landet fram och tillbaka! Nu även upp på höga höjder! 
På vägen ner så hade de flera platser där se uppmanade en att stanna för att vila bromsarna.. Vi stannade på flertal för att ta lite bilder! 

Man ser även vägen på denna! 

Fortfarande tokvindigt! 


Efter ytligare 3 timmar så var vi i närheten av Portland, Maine! Maine ska vara den staten som mest liknar Sverige rent "utseendemässigt". Mycket skog och natur generellt. Jag kan hålla med om det dock! Otroligt vackert, vilket måste vara som Sverige ju haha! 

Vi stannade till vid en fyr och området där var grymt! 



Vi stannade bara ett kort tag då vi var under tidspress och tog oss sen vidare till ytligare en fyr som hette Portland head. Denna fyr ska tydligen vara den mest fotograferade i USA. Vet inte riktigt vad det är baserat på men det var SÅ vackert där!




Vi tog oss från Portland Head in till själva Portland som var jättefint och mysigt! Jag har själv inga bilder men det får jag från Patricia. En snabb tur runtomkring där och sen tog vi oss hemåt igen.

Vilken resa! I loved Maine så det var ju sjukt lyckat!

Anyways. Förlåt för längden på detta inlägg. Until next time!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar