fredag 16 januari 2015

Planering is key

Halli hallå! 

Äntligen är det fredag och jag har får alldeles strax min helg som jag så fint har längtat efter. Är det någon mer än jag som tycker att January går FRUKTANSVÄRT långsamt? Det är typ obegripligt... Jag tycker det känns som att den bara maskar fram. Lite tacksam är jag väl ändå då jag i nästa vecka redan har varit här i Wynnewood i 3 månader. DET är obegripligt. Känns som att jag fortfarande är nybörjare på så mycket och helt plötsligt har en tredjedel av min tid bara passerat. Bara sådär liksom! 

Igår var en bra och upptagen dag. Jag jobbade på morgonen och tog mig sen till gymmet och körde. Det känns idag så det satt fint. Kom hem och gjorde mig i ordning fort, fort, fort innan jag tog mig på andra ärenden. 

Efter ärendena var gjorda var det bara dryga timmen kvar till skola så jag tog mig dit och väntade. Andra lektionen management gick strålande bra men det är inte så jäkla enkelt alltså... Det är mycket analyserande (som inte är min starka sida) och tänkande. Vår professor säger att det är 4 baser när det kommer till management; "planering", "ledning", "organisering" och "kontroll". Vi delades in i grupper och fick en av dessa baser. Min grupp fick "ledning" och skulle sen komma fram till vad en bra ledare är och sen också två exempel på bra ledare. En massa med efter det och vi bara utvecklade det mer och mer. Vår professor fick och sen också att inse hur komplicerat det kan bli. Då en bra ledare inte nödvändigtvis är en bra person osv. Ja, jag vet inte. Det är jätteintressant men nytt liksom. 


Stannade efter lektionen och pratade med min professor om boken vi ska använda i kursen som kostar $250 vilket är mer än vad jag tjänar på en vecka och nästan lika mycket som jag betalade för hela kursen i sig ($275). Han har nämnt 100 gånger att vi VERKLIGEN kommer behöva den så blev alldeles nervös då den även i andra hand kommer vara svindyr men han var jättesnäll när det kom till det och sa att om jag inte var passionerad för business så kunde det vara lugnt om jag bara delade bok med andra i klassen osv. 

Jag och min värdmamma brukar sitta och prata medan hon/vi lagar mat. Igår var en sån dag och vi pratade lite om allt möjligt. Lite om allmänt kapabla människor och hur tur de har att de är så duktiga på typ allt. Jag sa att jag gärna önskade att jag bara kunde ha lite mer fallenhet för att suga åt mig kunskap och då sa min värdmamma att "när du var borta förra Söndagen så hade vi gäster över på middag. De frågade varför vi tog in en till au pair då det var meningen att vår förra skulle vara den sista. Jag sa att 'det var någonting med det här tjejen alltså. Hon bara förstår saker. Jag behöver inte vägleda henne varje steg på vägen. Som den där gången då skolan fick ett bombhot. Jag skickade ett sms till henne och hon var där så fort hon bara kunde. Jag fick inget samtal där hon sa att hon inte fattade vad hon skulle göra. Hon smsade mig om alla steg i proceduren och sen ringde hon mig så att jag fick prata med barnen när hon väl var med de'. Jag berättade det där för de och det är inte heller något att ta för givet. En sån egenskap kommer man komma långt med i livet och det är inte någonting man bara kan lära sig heller"

Jag är ofta tveksam i fall jag verkligen gör nog i den här familjen och att höra såna saker känns ju självklart fantastiskt bra. Det fick mig ju också att tänka lite. Jag vet en billion grejer som jag skulle vilja ändra med mig själv. Skulle vilja vara med lärd i bara allmänna saker, ruva på mer information liksom, skulle vilja vara mer kreativ, mer självständig och inte så rädd att misslyckas men..... Sen finns det ju en del grejer som jag faktiskt kan också. Sånt som jag inte borde ta för givet bara för att det är någonting som kommer naturligt.

Träffade Kerstin igår kväll för att planera resor, resor, resor. Det är typ seriöst det enda vi gör. Ruskigt kul när vi gör det har vi också haha! Vi har hur som helst i alla fall bokat flyg till Chicago nu! Sjunde mars ger vi oss av! 



Min fredag då? Ingen skola idag utan bara plugg och matshopping. Försökte skypa lite med Enköping också men det gick sådär haha. Ger mig av till New York igen ikväll och stannar där över helgen. Det blir min semester och återhämtning det :) .. 

New York kommer nog alltid att kännas som hemma för mig
Until next time! CiaO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar