onsdag 25 februari 2015

Take a piece of my heart

Hallå hallå!

Vädergudarna är glada här borta just nu. Solen skiner så fint så, trots att det är kallt fortfarande. Är till och med väldigt taggad på att ta mig ut på en springtur. Se där!

Jag var otroligt dålig igår alltså! Läste om Fitness camp jag skulle köra med Alex och det satt helt en mental spärr i mitt huvud! Jag stannade på vanliga gymmet och sprang en massa (som faktiskt gick jättebra dagen till ära) och körde styrka efter det. Måste komma över den där mentala spärren alltså... Jag kan, jag vill, jag ska! Nästa vecka får vi se hur Fitness camp kommer att gå.



Jag tog mig efter gymmet runt på en massa ärenden. Tog mig runt i 3 olika matbutiker, varav en av de två gånger. Sprang sen iväg på management lektion. Igår hade vi en rörig diskussion. Lektionerna är vanligtvis döda men denna var annorlunda.

Många elever i klassen studerar tack vare olika athletics scholarships. På Harcum har de bara några få olika sporter (basketboll, soccer, track and field (löpning) och volleyboll för tjejer) och man kan få olika stora scholarships som täcker olika mycket. Det visade sig att på ett basket-scholarship får man allting gratis (boende, mat, klasser, böcker osv) samtidigt som andra med ett soccer-scholarship får det mesta gratis men behöver betala a crazy amount of money för sina egna böcker. Vi diskuterade om det verkligen var rättvist att ha det så... Jätteintressant att höra men folk blev verkligen jätteupprörda.. Vissa var där utan scholarship at all och de kände sig sågade av de med scholarship osv osv osv. Saker funkar väldigt konstigt i det här landet ibland... Jag stordiggar dock att jag får uppleva det från det här perspektivet liksom.

Blev lite kaos efter lektionen då jag vanligtvis inte hämtar barnen på tisdagseftermiddagar men pappan i familjen som hämtar kidsen's bil hade pajat så fick rusa runt lite. Min skola ligger ju i närheten av kidsen's skola så hade åkt hem för att sen åka tillbaka igen...

Jag och min värdmamma lagade jätteintressant mat kvällen till ära. Hon gav mig ett recept på en pastarätt som jag fixade. Det var typ nudellik spagetti, snap peas, paprika och sen en dressing med... Olja, soya, sesamolja, vitvinsvinäger, sesamfrö, jordnötssmör, honung, ingefära, vitlök........ Massa grejer. Min värdmamma fixade i sin tur några.. Thaikycklingköttbullar haha.. De var rullade i strösocker, jätteintressant!

Mot slutet av vår matlagningssession behövde jag ta mig till skolan för att hämta tjejen från pjästräning och när jag kom hem så var maten färdig på bordet. Jag tyckte det blev hur gott som helst. Det var blandade reaktioner i familjen dock haha.

Min onsdag har varit långsam. Jag har haft lektion som vanligt (allting är liksom som vanligt här borta). Vi pratade om relationer och status. Vår koppling till resten av samhället liksom. Det är så mycket tumme upp på den här kursen alltså. Är så himla intressant!

Pratade efter lektionen med någon som är ansvarig över internationella studenter på Harcum. Jag ville höra mer om studier i USA bara så jag vet vad det är jag säger nej till när jag säger att jag inte vill plugga här borta. Det var väldigt intressant men jäklar alltså... Att studera ett år på Harcum (som inte ens är en speciellt "fin" skola, visst den är bra men det finns ju bättre i området) och bo i Dorms kostar 270.000 svenska kr. Sen måste man FORTFARANDE räkna in böcker och andra grejer. Det är ju sjukt med pengar........!!

Nu är jag hemma och planerar promenad eller springtur. Sen får vi se med resten av dagen. Until next time. Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar