lördag 26 oktober 2013

detta så annorlunda men bra liv

"jag bor officiellt i ett drömhus. Det är helt otroligt att vara här. När jag kom igår fick jag en rundtur som första steg. Det var otroligt överväldigande då rummen aldrig tog slut och det praktiskt taget var som en labyrint. Idag däremot. Jag la mig i min huffiga puffiga"

Så här började jag skriva ett blogginlägg tidigare idag. Det var sparat på datorn nu när jag loggade inte. Otroligt är att detta ens är samma dygn som föregående skrevs på. Dagen har varit så lång. Känns som att så mycket har hänt, ändå har jag/vi inte riktigt hunnit med allt det där som vi skulle göra.. Haha! Jag sitter här i min "huffig puffiga" säng och det känns som att jag gjort det så många gånger förr. Då är det värt att nämna att detta är min andra natt (!) i det här huset.

Jag hade sovmorgon i morse ju. Detta håller dock inte min biologiska klocka med om än. Alla övriga morgnar här i Amerika har jag vaknat klockan sex. Dagen till ära så vaknade jag klockan fem i morse. Jag kunde absolut inte somna om och eftersom att klockan var elva i Sverige så samtalade jag med fina vänner från Sverige istället.

Vid åtta gick jag upp, tog en dusch och tog mig ner till köket. Värdpappan var på jobbet, barnen i skolan och värdmamman var borta (hela morgonen var jag säker på att hon befann sig någonstans i huset men att det var så stort så jag bara missade henne). Jag bestämde mig för att äta frukost så jag tog mig friheten att kolla alla dessa luckor men jag tyckte mig inte hitta skålar någonstans. Istället så tog jag ännu en tur i huset. Jag var ju så otroligt desorienterad så ännu en rundtur var på sin plats. Runt sprang jag och snapchattade med lite folk samtidigt. Bitarna föll på plats tillslut och jag bor verkligen i ett drömhus. Det är helt otroligt. Det är så maffigt och möjligheterna är så många. Jag stormtrivs!

Jag var i mitt rum när hundarna helt plötsligt gick helt bananas. Jag sprang ner för att kolla vad det var som hade hänt och helt plötsligt står en främmande man i vår ena hall. Min värdmamma är fortfarande på rymmen så jag är ensam hemma vad jag visste då. Han var som tur var väldigt trevlig och berättade att han var där för att hämta hundarna till "camp", någonting de tydligen hade varje fredag. Självklart............... Han kopplade de och gick. Rädd som jag är för eventuella psykopater (jag är nog lite orientation-sjuk, där berättar de om olika skräckscenarion) så smsar jag min värdmamma:


Otroligt graciöst sms, don't you think? Direkt fick jag i alla fall svar om att hon varit på gymmet och var på väg hem, tackar för det! 

Klockan 10 kom min local community counselor vilket är lite som en kontaktperson här i staterna. Är någonting inte om det ska eller om det finns några frågor (om jag jobbar för mycket, inte vet vad jag ska plugga, undrar över vettiga saker att göra i närheten osv) så är det henne jag vänder mig till. Ett mysigt lite möte var det. Jag fick massor med information och ska träffa henne igen om 1,5 vecka och sen prata varje månad (tror jag?). Blir bara mer taggad på året jag har framför mig. Hur kul?! 

En kille som skulle fixa kabeln någonstans kom efter det. Jag måste verkligen träna på det här "Hi, how are you?"-grejset. Det är så inristat i folks huvuden, för mig kommer det väldigt onaturligt. Jag säger ofta "Hi" men det slutar liksom där. Och svarar gärna "Fine, thank you" istället för att fråga hur det är med de också. Det är lite som deras sätt att säga "hej", ALLA säger det. "Hi, how are you?". Jag undrar om jag framstår som väldigt otrevligt... Förhoppningsvis inte då det inte alls är det jag satsar på. 

Efter åkte min värdmamma till jobbet i några timmar, jag hade då lite ensamtid i huset då jag kollade in tv-utbudet som var överväldigande bra (förvånande?) och skypade med Sverige i omgångar. Pasta carbonara åt jag från gårdagen och jag lyckades använda mikron utan problem, dagens prestation! (på riktigt alltså!). 





Min värdmamma kom och hämtade mig vid tre och då åkte vi och hämtade grabbarna på skolan. Vi åkte hem igen och pysslade lite med 6-åringens kompis och sen kom även tjejen och killen åkte på tennistunering. Jag, 6-åringen och tjejen gick ut på baksidan och spelade soccer ett tag vilket var riktigt kul sen gick vi in, kirrade mat och kollade på film, Croodarna. Hade det allmänt mysigt helt enkelt och hundarna kom hem och myste med oss.






Efter filmen var det läggdags. Galant gick det. Min 6-åring var inte trött sa han utan han ville leka. Han fick fixa och greja och sen försvann han upp på övervåningen. Jag hörde inte något på ett tag så jag gick upp och spanade och som ett barn (bokstavligt talat) låg han helt upp och ner i sin säng sovandes. Jag plågade honom lite men nu sover han nog i alla fall gott resten av natten :).

Dagen har varit väldigt lång och jag längtar verkligen efter att få sova. Jag trivs i alla fall så himla bra här just nu! De pratade om "honeymoon"-veckor/månader på orienteringen. Det är lite där jag befinner mig just nu. Förhoppningsvis håller det i sig tills vidare för jag trivs med känslorna :)

Allting matchar. En fin liten detalj haha!  

Until next time amigos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar