fredag 29 augusti 2014

Destination #4 - San Francisco

By far den kallaste destinationen på resan. Till och med kallare än NY trotts att det är mycket längre söderut och på västkusten.

Vi anlände till San Francisco nära två-tiden och behövde vänta på mannen vi skulle hyra rum av. Med all packning så var vi inte så mobila så vi hittade närmsta Starbucks (mums på wifi) och väntade i en massa timmar. Det är svindyrt att bo i San Fran och vi tyckte ju att vi hade löst det så bra och smidigt med en AirBnB. Det visade sig en alls vara fallet. Mannen utnyttjade systemet något enormt och det blev bara skit alltihop. Vi tog efter lite väntan olika transportsystem och hamnade tillslut runt där han bodde men då vi inte hade exakt adress så satt vi bara och väntade. En man på bussen som hjälp oss att komma till rätt busstopp kom tillbaka till busshållplatsen då han sett oss sitta och lumma runt och kom och frågade och allt var okej osv. Han erbjöd oss skjuts till vår destination då the struggle obviously was real (och det är så så så så himla backigt i San Fran) med alla väskor men då vi inte hade en aning så berättade han vart han höll hus och vi fick nummer om vi ångrade oss (folk var såååå himla genuint snälla! även fast vi var så himla jobbiga med alla väskor och tog så lång tid att bära in och ut ur bussar så gav folk oss nothing but smiles, älskar det!). Thanks Mr. Winther!

Vår packning som vi drog med oss fram och tillbaka..
Sophia hade en kompis från Tyskland som var au pair utanför San Francisco och som tuuuur var så fick vi bo där. Vi tog deras BART som är som en tunnelbana och ett tåg på samma gång. Vi blev upplockade och bam så kom vi fram till en dusch, en superbekväm bäddsoffa och massa kärlek. Tusen tack Lana!
Så konstiga tider i San Fran på tågen! "Tåget anländer om 7,65 min!"

Våran första dag blev som sagt uppäten i San Fran så det mesta av vår sightseeing fick vi göra på en dag. Det gick ju bra det med dock! Lana tog oss till tåget på förmiddagen och vi kom in till någon bra utgångspunkt där vi började dagen med att köpa pass och hoppa på spårvagnen!

Jättemysigt haha! Fick tillochmed vara en av de där stående som hänger över kanten. Yum Yum!

Lombard street

Vi hoppade av spårvagnen vid Lombard Street vilket är (en av?) världens krokigaste väg! Det går verkligen fram och tillbaka, fram och tillbaka! Har hört så mycket om den så det var kul att verkligen se det!

Pier 39

Vi vandrade från Lombard street till kända Pier 39 där det är en massa restauranger, butiker, de har även sälarna där och lite annat smått och gott. Hade också vid pirerna utsikt över Alcatraz vilket är ett känt gammalt fängelse. Jag var jättefacinerad i historian bakom Alcatraz för några år sedan och ville såååå gärna gå men... Biljetterna är slutsålda typ veckor i förväg så ingen tur där inte!

Fisherman's wharf
Precis vid pierna hittar man Fishermans Wharf. Mysig liten gata med alltmöjligt typ.

San Francisco är tydligen känt för sitt surdegsbröd och de hade ett aaaas mysigt surdegsbrödsbageri där! De gjorde massa surdegsbrödsdjur som du kunde köpa och äta, jättecoolt haha.

Golden Gate Bridge
Vi tog bussen vidare till Golden Gate bridge. Bam bam bam. Har hört att man måste ha tur när man är där för att det väldigt väldigt ofta är disigt och dimmigt där så att man inte ser hela bron. Jag antar att vi hade tur för en hel bro fick vi minsann se!

Innehållet i kablarna i bron. STURDY!

She's so dramatic... Pff! Haha

På jakt efter Starbucks.. Vi behövde någonting varmt och tog oss då självklart till Starbucks. På väg till Starbucks gick vi förbi en massa fina (förmodligen superdyra) hus. Vi hittade också denna grej:

En fancy bajamaja?
Vi tog sen bussen för att ta en titt på the Painted ladies. Husen är från TV-serien Fullt hus (som jag älskade som liten av någon anledning) och det är meningen att vara fint att titta på då staden är i bakgrunden :) . Vi kom dock dit rätt så sent. Solen var nere vilket inte riktigt var med i planen men... Det gick bra ändå!

Hur det "ska" se ut. Bilden är från Wikipedia.

Vår version. Haha!

Det var himla fint med San Fran skyline i bakgrunden men bilden från kameran ger det inte rättvisa någonstans!

Det var faktiskt väldigt coolt. Då vi var på resan gick ju Mr Robin Williams bort. Vi åkte med bussen förbi ett hus där folk var flockade och ljus var tända och en kvinna på bussen sa "Yep, this is it. This is the house" till sitt barnbarn (eller liknande). Vi undrade vad det var och hon berättade att det var i det huset som de spelade in Mrs Doubtfire. Så coolt. Så hemskt. Och allting däremellan för den delen.

Vi tog oss hem, sov ännu en natt i en underbar bäddsoffa. Morgonen efter packade jag ihop min packning och fick skjuts till tåget. Efter några byten så var jag på flygplatsen och flög därefter hem till NY. Sorgligt med sant! Efter en helt fantastiskt rolig, underbar och givande vecka med min älskade vän. I am gonna miss you like crazy!