tisdag 19 augusti 2014

Destination #1 - Los Angeles

Let's do this!

Istället för dag för dag så blir det destination för destination!

Supersnälla Dave var för 4 på morgonen förra onsdagen för att ta mig till flygplatsen. Allting gick så toksmidigt och jag var lycklig och taggad!

Wifi på planet gjorde det till en supersnabb resa kors genom hela landet!
 Jag flög från New York och Sophia flög från Chicago, tyvärr var ju hennes plan hela 4 timmar försenat. Vi bestämde att jag åkte i förväg till vårar hostel där jag böt om, dumpade mina väskor och tog mig till Santa Monica Beach som var precis runt hörnet.

Stranden var bra mycket större än vad jag trodde och sjukt uppskattad slapptid blev det där!

Sen kom ju tillslut min älskade vän!

Vi fick upp alla hennes tunga och väldigt många väskor innan vi kunde fixa oss, sno vatten på donen och ta oss ner till Santa Monica Pier och strand båda två!

Vi satt tills solnedgången kom runt hörnet som var såå himla fin!

Den kvällen träffade vi också Jordan vilket är en kompis från LA som jag pratat med hur länge som helst. Jätteknas att verkligen se honom efter all denna tid men det var bra grejer! Han + hans kompis + flickvän tog oss till In'n'out burger som vi har hört så himla mycket om och jaaa, det var verkligen så himla gott! Blev avsläppta på hostellet och sov sååå himla gott efter det!

Day 2 - Hollywood and more of Santa Monica!

Hänger med Marilyn Monroe
Välj ditt pris, de har allt möjligt!
Kinesiska teatern där massa kändisar har sina hand- och fotavtryck
Typ som Harry Potter castet!
Hänga med Johnny Depp, typ i alla fall haha!

Barndomskändis!

På väg tillbaka till hostellet så släppte bussen av oss på ett annat ställe, och tur var ju det! Vi hade hört så mycket om en "3rd street promenade" men hade inte sett den än. Bam så var den där! Som en vanlig gågata (påminde så mycket om Sverige) men "vanliga gågator" är inte så vanliga här i USA. I solnedgången var det alldeles dreamy. Vi vandrade sakta bland alla människor som uppträdde och bara mådde sååå himla bra.

Vi tog oss till hostellet och hade sen blivit tipsade om en musikfestival som var varje vecka vid Santa Monica pier. Vi bodde ju så nära så bestämde oss för att gå. Vi kom.. Vi såg.. Och det var över.. Haha! Vi hörde seriöst typ sista tonerna i någons sång och sen var det tack och adjö. Hahahah! Vi njöt i alla fall vid piren och tog massa nödvändiga och onödiga kort!

"Tack för att ni kom!" Jo.. Varsågod!

Day 3 - Venice beach, Beverly hills and heading to Las Vegas!

Vårt hostell hade turer till Venice beach som är grannstranden med massa coola streetartists och lite mer ungdomligt och rått än vad Santa Monica beach är så vi tog oss iväg på den.

Bra grejer var det då de visade omkring och berättade lite om olika platser man nog inte hade märkt annars. Gillade verkligen Venice! Bra grejer!

Ett gym på stranden som är rätt så känt. Ska vara gratis och liksom till för människor som vill använda det. Tydligen så har typ Arnold Schwarzenegger och andra kändisar varit där för att köra en liten workout.
Något kvarter från själva stranden finns också detta fina:

Venice på engelska är ju liksom Venedig. Denna lilla kanal var typ "mini-Venice" (alltså mini-Venedig) med kanalen och allt! Husen var tokfina och vi stod ett bra tag och drömde oss bort innan det var dags att ta sig vidare :)

Riktiga storstadsöverlevare som vi är hade vi ju vid det här laget klurat ut bussarna och hoppade på nästa bästa till Beverly Hills!

Väldigt prydligt och snyggt liksom!

Vi började med att ta oss ner på Rodeo drive (taget ur Pretty woman och liknande). En gata spetsad med märken, märken och mer märken! Vi gick och bara beundrade hur det liksom var, fint och mysigt!

En Bugatti som stod och såg fin(?) ut
Vi tog oss efter det vidare till The Beverly Hills hotel. Där fick vi uppleva en protest minsann och vilade lite mitt ibland lite väktare och poliser. Alla var så himla roliga och snälla och nu har man minsann nummer till ansvarig security på the Beverly Hills hotel. Kanske borde stanna där nästa gång ;) ? Haha!

Detta blev ju dock också vår sista dag i LA och när kvällen kom så tog vi vårt pick och pack ifrån hostellet och tog bussen in till downtown LA för att hitta Greyhounds (ett bussbolags) station. Vi behövde gå en bit vilket visade sig vara mindre smart. På något sätt hittar de alltid de skummaste områdena att ha långfärdsbusstationer på.När vi gick där med alla våra väskor så var nog det otryggaste jag har känt mig sen jag kom hit till USA. Det var mörka gator i ett industriområde med skumma människor på avstånd. Vi kom i alla fall fram tillslut och dääär var det väktare och andra braigheter! Slutet gott, allting gott. Vi kunde hoppa på våran buss lite efter midnatt med destination LAS VEGAS!

Saker att minnas:

- Alldeles för mycket roligt på Brookstone
- Den galna bruden som tyckte att vi hade snott hennes säng. "Oh YOU were the one in my bed upstairs?"
- Någon som inte vet hur man sitter ner på bussen
- Fina solnedgången var också svinkall så vi ville såååå gärna att den skulle vara över
- Massor med skratt och härligheter